zondag 23 april 2017

De deze kaart is.... - Techniek: deel embossing

Hoi! Ik heb een druk weekje achter de rug, vandaar nu pas een nieuw bericht.
Afgelopen vrijdag stond er weer een nieuwe techniekworkshop op de agenda. Een gezellige tafel vol dames ging aan de slag met embossingfolders. 

We maakten in totaal 3 kaarten, waarbij ik heb laten zien welke andere mogelijkheden je met een embossingfolder hebt. Zodat je ze ook op een andere manier kunt gebruiken en zo nog meer uit je producten kunt halen. We begonnen met deel-embossing en maakten onderstaande kaart.


Bij het embossen van een deel van deze kaart, heb ik gebruik gemaakt van een mal. Deze maakte ik van dun chipboard. Maar je kunt hiervoor ook de achterkant van een blocnote gebruiken. Hieruit stanste ik -in dit geval-  een ovaal. 

Deze mal leg je over de embossingfolder (met het papier erin) en vervolgens draai je het geheel door de stansmachine. Omdat het pakketje door de extra laag wat dikker is, moet je 1 plaat weglaten in de 'sandwich' die je normaal gesproken moet gebruiken bij het embossen. Dit is per machine verschillend.


We werkten de kaart af met gestanste bloemen, blaadjes en een mooie rand. In het ovaal stempelden we een tekst.

Bonustechniek
Ik had voor de dames nog een extra techniek. Namelijk het embossen met snijmallen. Zoals je op de kaarten kunt zien is het ovaal voorzien van een rand,  zodat het deel dat niet geëmbost is nog beter uit komt.  Dit hebben we gedaan door de stans op de kaart te leggen en in combinatie met een siliconenmat door de machine te draaien. Hiervoor kun je heel goed de Siliconen Craft Sheet (#127853) van Stampin' Up! gebruiken.


Ik heb verschillende mallen gemaakt. Behalve het ovaal werd er ook gekozen voor rond of een vierkant. 


Ik besloot met de vierkante vorm een kerstkaart te maken. De tekst komt uit mijn privé-collectie en vond ik wel bij de vierkante vorm passen.

De kerstster -Reason for the Season-  komt uit de jaarcatalogus en gaat helaas uit de collectie. De set is nog bestelbaar (zolang de voorraad strekt).


Tenslotte nog een kaart waarbij ik ook deel embossing heb toegepast. Maar dan zonder gebruik te maken van een mal.


Alle dames waren erg enthousiast en blij verrast met de nieuwe mogelijkheden voor de embossingfolders. En tijdens de workshop ontstonden spontaan weer nieuwe ideeën.



Komende week laat ik de kaarten zien met de andere technieken die we gedaan hebben. 
Mocht je vragen hebben, laat het me gerust weten!
Hieronder nog even de gebruikte materialen.

Een fijne dag en tot stempels!

Yvonne





Geen opmerkingen: